Kvinnliga författare.

Igår läste jag ett väldigt intressant och läsvärt inlägg av Mathias Rosenlund på bloggen Litterarum, ’’Har män ett ansvar att läsa kvinnliga författare?’’.

I inlägget diskuterar Rosenlund hur det kommer sig att de flesta listor över relevanta och viktiga författare består till stor del av män. Detta är inte något som jag tidigare har funderat över, så jag blev därför nyfiken och gick till bokhyllan för att titta hur många kvinnliga författare jag har läst i sommar. Min sommarläsning består av 11 böcker, och endast 4 av dessa är skrivna av kvinnor. Jag blev helt ställd, är det verkligen på detta vis?

Jag brukar aldrig välja böcker utgående från författarens kön, utan handlingen och hur aktuell boken i fråga är brukar vara viktigast för mig. Precis som Rosenlund nämner i inlägget tycker jag väldigt mycket om att läsa böcker skrivna av kvinnliga författare. Jag får på så sätt se saker och ting ur ett kvinnligt perspektiv, saker som jag annars bara hade sett ur mitt eget.

Hur kommer det sig då att så många listor av viktiga författare består till stor del av män? Det finns många förklaringar, jag har inte svar på alla men jag tror en orsak är att män recenserar oftare böcker skrivna av män, tyvärr.

Jag fick en riktig tankeställare efter att jag hade läst Rosenlunds inlägg. Från och med nu ska jag försöka bryta detta mönster och fördela böckerna 50/50 mellan kvinnliga och manliga författare.

Länk till Rosenlunds inlägg: http://litterarum.blogg.hbl.fi/2016/03/21/har-man-ett-ansvar-att-lasa-kvinnliga-forfattare/

Författare: August Treier

Hej! Jag heter August Treier och är blivande modersmålslärare. Jag studerar svenska språket vid Åbo akademi. På denna blogg kommer jag lägga upp olika texter som jag skrivit. Till mina intressen hör kultur i alla dess former, politik och såklart brinner jag extra mycket för språk och litteratur! Jag är även skribent på kulturvis.

3 thoughts on “Kvinnliga författare.”

  1. Har också funderat på samma fråga, hur det kommer sig att att viktiga författare så ofta är män, och det där du sa om att män recenserar män tror jag att är helt sant! Jag tror också att nån slags forntida överlägsen attityd till kvinnligt författarskap fortfarande spökar i samtiden — vi måste ju inte åka hemskt långt tillbaka för att nå den tiden då det t.ex. var svårt för kvinnor att bli publicerade i.o.m. att kvinnors skrivande betraktades som tidsfördriv men inte Kultur med stort k. I tydligt nutidsexempel på detta så har vi J. K. Rowling vars förläggare bad henne att hon skulle använda sina initialer istället för sitt förnamn Joanne i.o.m. att de var rädda att en del av målgruppen, unga pojkar, kanske inte skulle vilja läsa en bok skriven av en kvinna. Jag tror att vi fortfarande har lätt för att (undermedvetet) klassa manligt författarskap som mer seriöst, som att det har mer pondus, och helt enkelt som lite bättre.

    I alla fall, sjukt intressant ämne det här och så fint att läsa att du själv ska försöka bryta mönstret! Såg också att du studerade till modersmålslärare och det är ju banne mig fenomenalt, vi behöver fler sådana lärare/förebilder som ser mönstret istället för att bara avfärda det, som är så lätt att göra. Heja!

    Gilla

  2. Tack för kommentaren!

    Jag håller till fullo med att en överlägsen attityd från forntiden lever kvar i dagens värld. Tyvärr är det som du skriver att manligt författarskap anses som mer seriöst, de tycks ha en högre status än kvinnliga, vilket är en del av problemet tror jag.

    Jo, det känns som att jag har en bra chans att påverka detta föråldrade tankesätt och försöka bryta mönstret i.o.m mitt blivande yrke!

    Gilla

  3. Härliga reflektioner August! Efter ett år av djupdykande i det västerländska literaturkanon så har jag läst böcker av män, män, män. Detta trots att våra feministiska föreläsare gjort vad de kunnat för att lyfta fram de kvinnliga perspektiven.

    Egentligen skulle jag vilja gå in på en lång utläggning om patriarkat och hur män favoriserar andra män, men nån måtta får det ju vara. Fint att läsa att du ska ge de kvinnliga författarna mer lästid! Lycka till!

    Gilla

Kommentera

